Noorwegen

Wat heb ik een heerlijke week in Noorwegen gehad. Het was de hele week stralend weer, we hebben in totaal zo’n 20 minuten regen gehad. En dat ook nog eens toen we net bij het hotel voor die nacht waren.

IMG_2204We vlogen van Schiphol naar Trondheim, waar we een auto hebben gehuurd om te kunnen rondtoeren. Onze eerste stop was Trondheim, en wel Singsakerbakken. In de tuin én in de zon geborreld.  Heerlijke garnalen gegeten als avondmaaltijd en daarna  nog een mooie wandeling gemaakt, met een prachtige zonsondergang, met het silhouet van de Nidaros Kathedraal.

De volgende dag zijn we op tijd met de auto vertrokken richting Ålesund, een picknick aan het water en vele ferry’s later waren we dan eindelijk in Ålesund. We hadden wel een biertje verdiend!! Dus op naar een terrasje!

Het varen met een Ferry is super. Je gaat over de fjorden, en hebt zulke mooie uitzichten. Even niet achter het stuur, maar rustig kunnen kijken naar al het moois wat Noorwegen te bieden heeft.

De volgende dag ging de rit verder naar Hjelle, via de Geiranger fjord. Dat is een van de mooiste fjorden van Noorwegen. Het was een prachtige tocht, langs de fjorden, en door schattige dorpjes. De zon heeft de hele dag geschenen, zelfs toen we door de bergen reden, was het nog heerlijk weer voor een shirtjes. Op een ferry zijn we de Geiranger fjord over gevaren, een toch van een uurtje, langs de Seven Sisters, een van de beroemdste watervallen van Noorwegen. Het was prachtig. Aangekomen in Hjelle, vonden we ons hoteletje voor de nacht. Een prachtig oud familie hotel, aan het water. We hebben nog heerlijk aan de rand van het meer, in de laatste uurtjes zon van de dag gelezen.

IMG_2690De volgende dag stond Bergen op het programma, dit is  een van de bekendere steden van Noorwegen, vooral vanwege Bryggen. Daar zijn we dus ook meteen naartoe gegaan. Na een heerlijke maaltijd op het terras van Bryggen zijn we om hoog gegaan met het treinbaantje. Dat was wel een heel speciaal moment, met uitzicht op de stad en fjord keken we naar de zonsondergang. Toen de zon onder was begon iedereen te klappen.

IMG_2957 (1)

Bryggen

IMG_3154 (1)

De oude stad van Bergen is onwijs mooi, houten huisjes, mooie voordeuren. Heerlijk was de wandeling door de stad.

IMG_3068 (1)

Na de stad verder bekeken te hebben gingen we door naar de Nærøyfjord, deze staat op de UNESCO werelderfgoed lijst, en is een vertakking van de Sonjefjord. Weer een heel prachtige fjord. Dit maal niet met een ferry, maar aan het eind punt van de Fjord hebben we gestaan uitkijkend over de Nærøyfjord.

IMG_3333Zoveel verschillende uitzichten kwamen we tegen op onze tocht

De volgende dag op naar Lom, waar een oud Staafkerkje staat. Gelukkig kwamen we na alle grote toeristengroepen aan en konden we op ons gemak rondkijken.

IMG_3351Na Lom brak alweer onze een-na-laatste dag in Noorwegen aan. Terug naar Trondheim, waar we een heerlijke maaltijd voorgeschoteld kregen, Lapkaus. Iets typisch Noors.

De volgende dag, de laatste inkopen gedaan, Zalm, Noorse kaas, chocolade en wol. Koffie gedronken en geluncht met vrienden. En toen helaas weer op het vliegtuig naar Nederland. Het was een geweldig mooie trip. Ik heb bijna wel 1000 foto’s gemaakt. Maar om die hier allemaal te delen. Maar ze zijn een mooie herinnering aan deze mooie reis. Haha!!

Hebben jullie ook zo’n fijne vakantie gehad?

XXX Eckie

1 COMMENT

1. Koen Hamelink | 16th Sep 16

Wat een prachtige foto’s Marlies! Ziet eruit als een mooie vakantie 🙂 Goed van je dat je dit blog schrijft! Nu een paar keer een mooi verhaal gelezen op je site, erg inspirerend!